Ułatwienia dostępu

Wystawa plakatów filmowych Mirosława Rymara

Mirosław Rymar

mirek rymarUr. 1975 r. w Krośnie, artysta grafik, dr sztuki, absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Krośnie oraz Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu (dyplom z wyróżnieniem, 2001 r.) W 2004 r. ukończył również podyplomowe studia na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej w specjalności: Technologie Internetowe. W 2020 roku uzyskał stopień doktora na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Radomskiego. Pracownik Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie.

Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków - Okręg Rzeszowski. W latach 2006-2010 pełnił funkcję wiceprezesa ds. artystycznych Okręgu Rzeszowskiego ZPAP. W latach 2007 i 2008 był komisarzem Ogólnopolskich Plenerów Malarskich w Orzechówce.

Jest współpomysłodawcą, współorganizatorem oraz członkiem rady programowej Krosno Design Festival. Pełni również funkcję koordynatora ds. artystycznych tej imprezy.

Brał udział kilkudziesięciu wystawach plakatu w Polsce i za granicą m.in. w Meksyku, Boliwii, Chinach, Malezji, Węgrzech, Ukrainie, Słowacji, Portugalii. Zorganizował również 7 wystaw indywidualnych (w Polsce i na Węgrzech). Laureat kilku nagród i wyróżnień w dziedzinie plakatu.

Zajmuje się przede wszystkim projektowaniem graficznym, lecz uprawia także malarstwo, rysunek i grafikę warsztatową.

Głównym elementem jego wypowiedzi twórczej jest plakat artystyczny, autorski, będący osobistym komentarzem dotyczącym kwestii społecznych,  polityki, jak również filmu czy wydarzeń kulturalnych. Najnowsze prace dotyczą w większości niepokojących zjawisk społecznych i politycznych, m.in. zagrożeń bezpieczeństwa spowodowanych terroryzmem i rosnącą przestępczością czy konsumpcyjnego podejścia do życia. Są one są wyłącznie dziełami niekomercyjnymi, nie pełnią funkcji reklamowej czy informacyjnej, lecz stanowią osobistą refleksję na szereg tematów społeczno-politycznych.

Zasadniczymi elementami używanymi w warstwie przekazu są uproszczone na ogół formy – znaki – zestawiane w sposób, który nadaje im nowego znaczenia i sprawia, że ich wymowa staje się wielowymiarowa, dając możliwość różnorodnej interpretacji. Powszechnie rozpoznawalne kształty,  znaki, symbole, ich forma, a także kontekst, w jakim zostały użyte, pozwalają autorowi na zbudowanie nowej warstwy semantycznej, skłaniając odbiorcę do głębszej analizy zawartych treści, do poszukiwania ukrytych znaczeń, tzw. „drugiego dna”. Wywołują różnorodne emocje, a nade wszystko zmuszają do refleksji.

Plakaty Mirosława Rymara cechuje w dużej mierze bezkompromisowość i dosadność wypowiedzi, oraz zauważalna przewrotność w podejściu do tematu. Często towarzyszy im również pewna dawka osobliwego humoru. Wraz z charakterystycznymi dla jego twórczości zabiegami formalnymi, jak sylwetowość, czytelna, prosta forma i płaska plama barwna – sprawiają, że ich przekaz jest zdecydowany i bezpośredni.

Please publish modules in offcanvas position.